Het Italiaans-Amerikaanse autoconcern Fiat Chrysler spreekt met zijn Franse branchegenoot over een fusie, zo bleek maandag. Dat is niet verwonderlijk gelet op de verhoudingen binnen de autowereld.

Autoproducenten moeten extreem efficiënt werken, want vooral op kleinere modellen en middenklassers zijn de winstmarges flinterdun. Vandaar ook dat schaalgrootte en efficiënte productieprocessen zo’n grote rol spelen in de auto-industrie.

Lees ook: Dit verdienen automerken per verkochte auto – of verliezen in het geval van Tesla

Een fusie van Fiat Chrysler met Renault zou deze combinatie op de derde plek in de wereld zetten, wat betreft de productie-aantallen. De onbetwiste nummers één en twee zijn Volkswagen en Toyota.

Onderstaande grafiek van databureau Statista toont hoe de verhoudingen nu liggen.

Infographic: The World's Largest Car Manufacturers | Statista

Fiat Chrysler en Renault bezetten posities zeven en acht in de wereld, gebaseerd op de jaarlijkse productie. Samen zouden ze 8,7 miljoen voertuigen per jaar kunnen produceren en daarmee groter worden dan General Motors, de nummer drie in de wereld.

De gecombineerde omzet van Fiat Chrysler en Renault zou uitkomen op 170 miljard euro per jaar, aldus het Italiaans-Amerikaanse bedrijf.

Ook zouden de twee samen makkelijker kunnen optrekken bij de ontwikkeling van zelfrijdende auto's, een segment waar veel interesse voor is in Silicon Valley bij bedrijven als Google en Tesla.

Fiat Chrysler is deels in handen van de steenrijke familie Agnelli. Aan de andere kant heeft de Franse overheid een belang van 15 procent in Renault.

Renault heeft momenteel een strategische samenwerking met de Japanse automaker Nissan. De Fransen zouden de afgelopen weken hebben gekeken naar een fusie met Nissan, maar daar zouden de Japanners niet al te happig op zijn.

LEES OOK: Dit kost een tocht met de auto naar 11 populaire, Europese vakantiebestemmingen – van de Belgische Ardennen tot Kroatië